Turer från Ouarzazate

4 Dagar : Rosornas dal & Draa Valley : Ouarzazate - Chegaga - Mhamid - Todra - Ouarzazate

Dag 1 : Ouarzazate - Ait Ben Haddou - Tazenkht - Foum Zguid - Chegaga
Avfärd på morgonen mot Chegaga via Kasbahn av Ait Ben Haddou som har funnits på UNESCOs världsarvslista sedan 1987. Därefter passerar vi Tazenkht, där man kan titta på handgjorda berbermattor. Vi fortsätter till Foum Zguid via Lake Iriqui och anländer slutligen till lägret i Chegaga där vi äter middag framför öppen eld samt lyssnar på traditionell musik som spelas av lokala musiker. Därefter övernattar vi i tält.

Dag 2 : Chegaga - Mhamid
Heldag vid dynerna, där vi besöker dadelpalmlunden och Kasbah M’Hamid. Vi har picknick mitt i öknen. På kvällen äter vi middag och övernattar i tält.

Dag 3 : M’hamid - Tamgroute - Tazarine - N’Kob - Alnif - Draa Valley - Todra Gorges
Vi kör mot Tinghir men gör ett första stopp i Tamgroute för att besöka Koranbiblioteket, en keramikverkstad samt underjordiska gångar. Därefter återupptas resan genom byarna Tazarine och N’kob (en liten berberby). Lunch serveras i Alnif innan vi åker raka vägen till Todra Gorges där vi äter middag samt övernattar på hotell.

Dag 4 : Todra Gorges - Dades Gorges - Skora - Ouarzazate
Efter frukosten lämnar vi Dades Gorges via en sjö och sedan fortsätter vi västerut förbi byn Bou-Thahrar och kasbahn av Ait-Youl Glaoui i Dades Valley, varefter vi når Ouarzazate.