Turer från Marrakech

7 Dagar : Marrakech - Taliouin - Chegaga - Mhamid - Zagora - Tinghir - Ouarzazate - Marrakech

Dag 1 : Marrakech – Ouarzazate via Ait Ben Haddou
Av färd från Marrakech mot Ouarzazate via Tizi-n-Tichka. Vi börjar resan med att passera Kasbah Telouet, där Pacha Glaoui bodde. Efter lunch fortsätter resan mot Ksour och Kasbah Anmiter som tar oss till Valley Ounila. Till sist besöker vi Kasbah Tamdakth, en kasbah byggd av Ait Ben Haddou samt gör ett stopp så att ni kan ta foton, innan vi når Ouarzazate och hotell där vi äter middag och övernattar.

Dag 2 : Ouarzazate – Tinghir
Efter frukosten åker vi mot Dades Gorge via en sjö, en park och Kasbahn i Ouarzazate. Sedan fortsätter vi västerut mot byn Bou-Thahrar för att göra ett stopp vid Kasbahn byggd av Ait-Youl Glaoui i Dades Valley, efter lunch. Vi fortsätter genom att köra på en väg som slingrar sig mellan Atlasbergen tills vi anländer till Todra där vi äter middag och övernattar på hotell.

Dag 3 : Todra- Zagora via N’kob
Efter frukosten besöker vi palmlunden som sträcker sig cirka 15 kilometer, ett judiskt kvarter i staden vars byggnader är byggda av soltorkat tegel, samt souk Tinghir Berber. Efter stadsvandringen beger vi oss mot Zagora. Vi passerar byar som heter Saghro, Aklim Iknuion, Tizi-n-Tazazart, N’Kob samt Tansikht innan vi anländer till Zagora, där vi äter middag och övernattar på hotell.

Dag 4 : Zagora – M’hamid
På morgonen besöker vi staden och en palmlund som finns i närheten. Sedan, på tidiga förmiddagen fortsätter vi resan med jeepen mot M’Hamid. Vi hinner besöka Tamgroute för att besöka Koranbiblioteket, en keramikverkstad samt underjordiska gångar och en stig som leder genom lunden av Ouled Brahim och Reg Elfaija. Väl framme i M’Hamid rider vi på kameler i cirka två timmar för att nå lägret där vi äter middag samt övernattar i tält.

Dag 5 : M’hamid – Chegaga
Efter frukosten besöker vi gamla Ksar M’Hamid där vi bevittnar en traditionell teceremoni. Därefter fortsätter vi mot de stora sanddynerna i Chegaga, var vi äter picknick under palmträden. Under eftermiddagen ser vi solnedgången i öknen varefter vi äter middag och övernattar i tält precis vid foten av en stor sanddyn.

Dag 6 : Chegaga – Taliouin
Efter frukosten bär det av mot Talioun, vi lämnar öknen i Chegaga och den torra flodbanken Draa, genom Lake Iriqui och Foum Zguid och gör ett stopp i Taznakht för att se på handgjorda mattor och äta lunch. Därefter åker vi raka vägen till Talioun där vi äter middag och övernattar på hotell.

Dag 7 : Taliouin – Marrakech
På morgonen tar vi en rundtur i denna vackra Berberby, innan vi fortsätter tillbakaresan till Marrakech. Vi passerar Tizi-n-Taste och Aoulus innan vi stannar för att äta lunch i Asni Tahtout. Där finns det även möjlighet att ta fotografier. Därefter kör vi raka vägen till Marrakech.