Turer från Ouarzazate

3 Dagar : Ouarzazate - Draa Valley - Mhamid - Chegaga - Ouarzazate

Dag 1 : Ouarzazate – Agdz – Zagora - M’hamid
Avfärd på morgonen med Jeep från Ourzazate mot dagens destination M’Hamid. Vi passerar Draa Valley med sina tusen och en kasbahs som sträcker sig i en lund som sträcker sig cirka 20 mil. Därefter kör vi igenom byarna Zagora och Agdz varefter vi gör ett stopp i Tamgroute där vi besöker Koranbiblioteket, en keramikverkstad samt underjordiska gångar. Resan fortsätter genom lunden Ouled Brahim och Reg Elfaija tills vi anländer till M’Hamid. Därifrån kör vi in i öknen där vi äter middag samt övernattar på ett läger.

Dag 2 : M’hamid – Chegaga
Efter frukosten rider vi på kameler i cirka en timme, och därefter kör vi i öknen för att nå de stora dynerna i Chegaga, som är de största av sitt slag i Marocko. Lunch serveras i skuggan av palmträd, varefter vi fortsätter resan mot Chegaga där vi ser solen gå ner vid dynerna samt äter middag och övernattar i tält eller under bar himmel.

Dag 3 : Chegaga – Fum Zguid - Taznakhte - Ouarzazate
Hemvägen till Ourzazate går igenom dynen Erg Chegaga, den torra flodbanken Draa, Lake Iriqui och Foum Zguid. När vi är tillbaka på vägen stannar vi vid Taznakhte där det finns möjlighet att ta vackra bilder innan vi kör raka vägen till Ouarzazate.