Turer från Marrakech

5 Dagar : Marrakech - Ouarzazate - Tinghir - Zagora - Mhamid

Dag 1 : Marrakech – Ouarzazate via Ait Ben Haddou
Avfärd mot Ouarzazate via Tizi-N-Tichka, ett stopp vid Kasbah Telouet, före detta hem till Pacha Glaoui. Efter lunch fortsätter färden genom Ksour och kasbahn byggd av Anmiter för att komma till Valley Ounila. Resan fortsätter med besök vid Kasbah Tamdakhte och kasbahn byggd av Ait Ben Haddou. Ett stopp görs innan Ouarzazate för att ta bilder. Därefter åker vi till hotellet där vi äter middag och övernattar.

Dag 2 : Ouarzazate – Tinghir
Efter frukosten åker vi mot Dades Gorge via en sjö, en park och kasbahn i Ouarzazate. Resan fortsätter västerut mot byn Bou-Thahrar och kasbahn som är byggd av Ait-Youl Glaoui och Dadeldalen, varefter vi fortsätter mot Dades Gorge. Efter lunchen fortsätter vi på vägen som slingrar sig mellan Atlasbergen och mot Todra där vi äter middag och övernattar på hotell.

Dag 3 : Todra - Zagora via N’kob
Efter frukosten besöker vi Palmlunden som sträcker sig över 15 kilometer, ett judiskt kvarter med byggnader byggda av soltorkat tegel, en souk i Tinghir Berber. Därefter fortsätter vi resan mot Zagora genom att köra genom Saghro, små byar och Aklim Iknioun innan vi anländer till Tizi-n-Tazazart och N’Kob och en fin väg via Draa Valley innan vi slutligen är framme vid Zagora var vi äter middag och övernattar på ett hotell.

Dag 4 : Zagora – M’hamid
Under morgonen bekantar vi oss med staden och palmlunden som ligger i närheten. Under tidiga förmiddagen tar vi jeepen och kör mot M’Hamid med ett stopp i Tamgroute för besök på Koranbiblioteket, en keramikverkstad, gator som går under marken samt en stig som leder genom lunden i Ouled Brahim och Reg av Elfaija. Därefter åker vi genom Tamgounite med kasbahs där vi äter lunch under palmträd, varefter vi kör vidare mot M’Hamid. Väl framme rider vi på kameler i cirka två och en halv timmar tills vi har nått lägret där vi först äter middag framför öppen eld och övernattar i tält.

Dag 5 : Mhamid - Marrakech
Efter frukosten besöker vi gamla Ksar M’Hamid för att närvara vid en traditionell Marokansk teceremoni innan vi åker tillbaka till Marrakech via Draa Valley, Agdez, Kasbah Tamnougalt, Ouarzazate och Tizi n’Tiffift där vi äter lunch.